اخبار و مقالات

اطلاعیه ها و دانستنی های صنعت بلبرینگ

آشنایی با انواع بلبرینگ

انواع بلبرینگ

امروزه برینگ ها در انواع مختلف و در ابعادی بسیار وسیع در سراسر دنیا تولید می شوند. برینگ همان صورت فارسی Bearing است که در فارسی به یاتاقان یا بالشتک ترجمه شده است. کلمه بلبرینگ هم که به صورت رایج و البته به نادرست به کلیه برینگ ها اطلاق می شود، تنها به آن دسته از برینگ ها گفته می شود که جزء غلتشی در آنها ساچمه است. بنابراین به طور دقیق تر باید برینگ هایی را که جزء غلتشی آنها غلتک می باشد، رولبرینگ نامید. برخی از مهمترین انواع برینگ ها عبارتند از:


بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ های شیار عمیق

Deep Groove Ball Bearings

دامنه کاربرد بلبرینگ های شیار عمیق وسیع می باشد، زیرا طراحی آنها ساده، غیرقابل تفکیک و با قدرت کارکرد در سرعت های زیاد است.

بلبرینگ های شیار عمیق یک ردیفه

Single Row Deep Groove Ball Bearings

این برینگ دارای شیار ساچمه عمیق و یک پارچه بوده و ساچمه و شیار در آن مطابقت هندسی کاملی داشته، بطوری که علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز از هر دو طرف تحمل می کنند.

متداول ترین اندازه های برینگ های مورد بحث با کاسه نمد فلزی و لاستیکی نیز تولید می شود. آن دسته از این نوع برینگ ها که در دو طرف خود، کاسه نمد دارند با گریس نیز پرشده اند، به همین دلیل نباید آنها را جهت جا زدن گرم نمود و یا شست.

مقدار گریس داخل برینگ معمولاً ۲۵ الی ۳۵ درصد فضای خالی داخل برینگ است. کاسه نمدهای فلزی معمولاًبا پسوند Z یک طرف و ۲ Z دو طرف برینگ مشخص می شوند. این نوع کاسه نمدها با حلقه داخلی برینگ فاصله داشته و اصولاً وقتی باید مورد استفاده قرار گیرند که حلقه های داخلی بچرخد. در صورت چرخش حلقه بیرونی امکان نشت گریس وجود دارد.

نوع دیگری کاسه نمد با اصطکاک تولیدی کم وجود دارد بطوریکه سرعت برینگ میتواند هم پایه سرعت آن با کاسه نمد فلزی باشد. این نوع کاسه نمد با پسوند RZ مشخص شده و شامل یک لاستیک مصنوعی است که با یک واشر فلزی تقویت شده است.

فاصله این کاسه نمد با حلقه داخلی بسیار ناچیز بوده، بطوریکه خاصیت آب بندی را به نحو مطلوبی بالا می برد. محدوده دمایی کارکرد این نوع کاسه نمد -۴۰ºc الی +۱۲۰ºc کارکرد دارد.  سرعت برینگ با این نوع کاسه نمدها افت می کند.

نوع تولید شده دیگر آنها با جای خار است که با قرار دادن یک خار در آن می توان برینگ را از لحاظ محوری با صرفه جویی در مقدار فضای اشغالی محکم کرد. خار به همراه جای خار با پسوند NR در جلوی شماره برینگ مشخص می شوند.

نوع دیگر برای مواقعی است که میزان صدای تولید شده توسط برینگ، نظیر لوازم خانگی اهمیت دارد با پسوند QE5 مشخص می شود.

بلبرینگ های شیار عمیق دوتایی

   Paired Deep Groove Ball Bearings

در مواقعی که قدرت تحمل بار یک برینگ کافی نباشد از دو تا بلبرینگ شیار عمیق استفاده می شود. بلبرینگ ها در موقع ساخت با یکدیگر مطابقت داده شده، بطوریکه بعد از نصب آنها، جهت توزیع یک نواخت بار بر روی دو بلبرینگ، احتیاجی به استفاده از حلقه های فاصله گذار و امثال آنها نیست.

بسته به نوع کاربرد، سه حالت برای قرار گرفتن بلبرینگ ها وجود دارد:

حالت پشت سر هم که با پسوند DT مشخص شده و بار محوری را از یک طرف متحمل می شوند.

حالت پشت به پشت باپسوند DB مشخص شده و بار محوری را از دو طرف تحمل می کند (از هر طرف توسط یک برینگ). این حالت از استحکام زیادی برخوردار بوده و جهت خنثی نمودن بارهای ممان بسیار مناسب است.

حالت روبرو نیز مانند حالت پشت به پشت است، ولی به اندازه آن استحکام نداشته و برای بارهای ممان مناسب نیست.

لقی محوری و بار اولیه برینگهای دوتایی

مقدار ناهمراستایی مجاز شافت در بلبرینگ های شیارعمیق محدود بوده و بستگی به پارامترهایی نظیر میزان لقی شعاعی دارد. مقداری که به طور تقریب می توان برای میزان ناهمراستایی مجاز ذکر کرد بین ۲ الی ۱۰ دقیقه است. این مقدار در بلبرینگ های دو ردیفه به حداکثر ۲ دقیقه می رسد. تلورانس ساخت این بلبرینگ ها اکثراً نرمال بوده و بعضی از انواع آنها با سطح تلورانس بالاتر P6 , P5 ساخته می شوند.

بلبرینگ هایی که به صورت جفت (پشت به پشت یا روبرو) نصب می شوند، معمولاً به دو صورت:

– با لقی محوری کوچک پسوند   CA

– با بار اولیه سبک پسوند   GA

تولید می شوند.

پنجره ساچمه های بلبرینگ های شیار عمیق معمولاً فولادیست، اما نوع برنجی پسوند MA ,M یا MB و فیبری آن پسوند  TN9نیز ساخته می شود.

بلبرینگ های شیار عمیق با شیار ساچمه خور

       Deep Groove Ball Bearings With Filling Slots

این نوع بلبرینگ ها تعداد ساچمه بیشتری ازنوع شیار عمیق معمولی دارند که بدین دلیل قدرت تحمل بار برینگ افزایش پیدا کرده است و در حلقه های داخلی و بیرونی خود شیار مخصوص اضافه نمودن ساچمه دارد. قدرت تحمل بار شعاعی آن از نوع بدون شیار بالاتر، ولی قدرت تحمل بار محوری آن کمتر است و نیزسرعت بلبرینگ های شیار عمیق معمولی را ندارند.

این نوع بلبرینگ ها با کاسه نمد فلزی نیز تولید می شوند که در صورتیکه در هر دو طرف کاسه نمد داشته باشد، قبلاً با گریس مناسب پر شده است.

جهت کاربردهایی نظیر گیربکسهای اتوماتیک که از بلبرینگ در یک فضای محدود باید استفاده شود، می توان با کمک جای خار و خار در روی بلبرینگ آن را در امتداد محوری تثبیت کرد.

مقدارناهمراستایی مجاز شافت در این برینگ ها بین ۲ الی ۵ دقیقه بوده و تجاوز از این حد منجر به کاهش عمر برینگ و تولید صدا می شود.

 

 

 

 

 

بلبرینگ تماس زاویه ای

بلبرینگ های تماس زاویه ای
Angular Contact Ball Bearings

حلقه های داخلی و بیرونی این نوع بلبرینگ ها نسبت به یکدیگر زاویه ای می سازند که امکان تحمل بارهای شعاعی و محوری همزمان را توسط آنهافراهم می کند. هر قدر زاویه تماس بلبرینگ بزرگتر باشد، قدرت تحمل بار محوری آن بیشتر می شود. تولیدات مختلف این بلبرینگ ها عبارتند از:

بلبرینگ های تماس زاویه ای یک ردیفه

بلبرینگ های تماس زاویه ای دو ردیفه

بلبرینگ های با چهار نقطه تماس
بلبرینگ های تماس زاویه ای، یک ردیفه

 Single Row Angular Contact Ball  Bearings

این نوع بلبرینگ ها علاوه برتحمل بار شعاعی، بار محوری را در یک جهت می توانند تحمل کنند. اعمال بار شعاعی بر بلبرینگ باعث ایجاد یک نیروی محوری نیز می شود که باید به طریقی مهار شود. به همین دلیل معمولاً این نوع بلبرینگ ها به صورت دوتایی بکار برده می شوند.
بلبرینگ های تک ردیفه تماس زاویه ای معمولاً به دو صورت استاندارد تولید می شوند:
گروه اول بدون پسوند در جلوی شماره اصلی خود برای مواقعی استفاده می شوند که بلبرینگ به صورت تکی در موقعیت خود نصب می شود.
گروه دوم با پسوند CB در مواردیست که بلبرینگ به صورت دوتایی نصب می شود. این گروه که عموماً اندازه های بزرگ بلبرینگ ها را شامل میشود به گونه ای جهت مصارف عمومی با یکدیگر مطابقت داده شده اند که بعد از نصب به لقی دلخواه از پیش تعیین شده رسیده و توزیع بار بر روی آنها بهطور یکنواخت صورت گیرد.

در پسوند CB فوق الذکر،C  نشان دهنده وجود لقی، B معرف مقدار آنست. لقی های کمتر با CC و بالاتر با CA مشخص می شوند. وجود بار اولیه در برینگ نیز با علامت GC , GB, GA مشخص می شود.
استفاده از دو بلبرینگ تماس زاویه ای در یک محل همان گونه که قبلاً گفته شد به خاطر موقعیت دهی محوری شافت از دو سمت و نیز در مواقعی است که استفاده از یک برینگ برای مقدار بار اعمال شونده کافی نباشد.
ترتیب قراردهی آنها می تواند به صورت:
پشت سرهم جهت تحمل بار در یک سمت و توسط هر دو برینگ،
روبرو جهت تحمل بار از دو طرف و از هر طرف توسط یک برینگ،
پشت به پشت جهت تحمل بار از دو طرف توسط یک برینگ می باشد.
حالت اخیر از استحکام بیشتری برخوردار بوده و برای تحمل بارهای ممان مناسب تراست.

طراحی ترتیب قراردهی برینگ ها

طراحی داخلی این نوع بلبرینگ ها به نحوی است که باید به صورت دوتایی بکار برده شوند. دو برینگ باید به گونه ای جفت شوند که بعد از نصب به  لقی یا بار اولیه  دلخواه برسند.
تنظیم درست و انتخاب بار اولیه یا لقی صحیح در نحوه کارکرد برینگ تأثیر بسیار دارد.
بعنوان مثال در صورت انتخاب لقی زیاد نمی توان از تمام توانایی برینگ در تحمل بار استفاده کرد و نیز استفاده از بار اولیه بیش از حد موجب بالا رفتن اصطکاک و گرما میشود.
لازم به تذکر است که در بلبرینگ های تکه ردیفه تماس زاویه ای اگر رابطه Fa / Fr≥ ۱ نسبت بار محوری به شعاعی برقرار نباشد، بلبرینگ کارکرد مناسبی نخواهد داشت.
در مورد بلبرینگ های دوتایی که به صورت روبرو یا پشت به پشت قرار گرفته اند باید متذکر شد که عدم اعمال نیرو به یک برینگ موجب بروز صدا، گسیختگی در لایه روانکار و افزایش تنش در قفسه می گردد. در صورت وجود چنین حالتی برینگها نباید دارای لقی باشند.

بلبرینگ های تماس زاویه ای دو ردیفه

Double Row Angular Contact Ball Bearings

این نوع بلبرینگ ها از نظر طراحی، نظیر دو بلبرینگ تماس زاویه ای تک ردیفه است که به صورت پشت به پشت جفت شده باشند، فقط در مقایسه از پهنای آن کاسته می شود. این بلبرینگ ها قادر به تحمل بارهای شعاعی سنگین و بارهای محوری از هر دو جهت بوده و زاویه تماس در اکثریت آنها ۳۲º است.
یک دسته از این نوع برینگ ها که با پسوند A مشخص می شوند، به علت عدم داشتن شیار ساچمه خور قادر به تحمل بار محوری از دو طرف است و پنجره ساچمه آنها پلی آمیدی (فیبری) است. نوع بدون پسوند دارای شیار ساچمه خور بوده و پنجره ساچمه آنها فولادی یا برنجی است.
برینگهای با پسوند E به علت داشتن شیار ساچمه خور ونتیجتاً ساچمه بیشتر، دارای قدرت تحمل بار بالاتری هستند .بلبرینگ های مورد بحث کلاً با دو نوع کاسه نمد پلاستیکی و فلزی تولید می شوند و لقی داخلی آنها محوری است.
پنجره ساچمه این نوع برینگ ها همانگونه که قبلاً گفته شد در سه نوع پلی آمیدی (فیبری) جهت کارکرد برای دماهای تا ۱۲۰ºc، فولادی و برنجی تولید میشوند.

نکته مهم در نصب 
در موقع نصب آن دسته از این نوع بلبرینگ ها که دارای شیار ساچمه خور هستند، باید بلبرینگ طوری نصب شود که بار محوری سنگین تر متوجه طرفی شود که شیار مزبور وجود ندارد.
بلبرینگ های با چهار نقطه تماس

Four Point Contact Ball Bearings
شیار ساچمه این نوع بلبرینگ ها که در حقیقت یک نوع بلبرینگ تک ردیفه تماس زاویه ای است به گونه ایست که بلبرینگ را قادر به تحمل بار محوری از دو طرف می سازد.
فضای محوری مورد نیاز برای نصب این نوع بلبرینگ ها کمتر از فضای مورد نیاز برای نصب بلبرینگ های دو ردیفه است.
زاویه تماس این نوع بلبرینگ ها ۳۵º  بوده و حلقه داخلی آنها دو تکه است که این امر امکان استفاده از تعداد ساچمه بیشتر و در نتیجه افزایش قدرت تحمل بار را فراهم آورده است. جهت جلوگیری از چرخش حلقه بیرونی در داخل محفظه، اندازه های بزرگ آنها را با دو جای خار تولید کرده اند. (پسوند  (N2
مقدار ناهمراستایی مجاز در این برینگ ها بسیار محدود بوده (به اندازه بلبرینگ های شیارعمیق) و هر گونه ناهمراستایی منجر به افزایش صدای برینگ می شود.
اگر این نوع بلبرینگ در کاربرد با برینگ شعاعی دیگر به گونه ای جفت شده باشد که مثل یک بلبرینگ کف گرد عمل کند و نیز با لقی شعاعی در داخل محفظه نصب شده باشد، هیچ گونه ناهمراستایی مجاز نیست. لقی داخلی آنها ازنوع محوری است. همچنین پنجره ساچمه آنها بیشتر برنجی بوده و بعضی از انواع آنها با پنجره ساچمه پلی آمیدی نیز تولید می شوند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بلبرینگ خود تنظیم

بلبرینگ های خود تنظیم
Self-Aligning Ball Bearings
این نوع بلبرینگ دارای دو ردیف ساچمه با یک حلقه بیرونی مشترک است که شیار ساچمه درآن به صورت منحنی بوده و این باعث ایجاد خاصیت خود تنظیم بلبرینگ در مواقع انحراف و ناهمراستایی شافت می شود. در صورتیکه قدرت تحمل بار این نوع بلبرینگ کافی نباشد، می توان از رول برینگ های بشکه ای که دارای خاصیتی مشابه هستند استفاده نمود.
قدرت تحمل بار آن دسته از بلبرینگ های خود تنظیم که پسوند E دارند از نوع مشابه استاندارد بدون E  بالاتر است.
انواع مختلف این نوع برینگ ها عبارتند از:
نوع بدون کاسه نمد، با کاسه نمد در دو طرف بلبرینگ و نوع سوم با حلقه داخلی عریض است.
سوراخ  داخلی آنها در دو نوع استوانه ای و مخروطی (با شیب ۱:۱۲) معمولاً تولید می شود که در حالت دوم از بوش مناسب به همراه واشر و مهره قفلی برای تثبیت برینگ باید استفاده  شود.
بلبرینگ های خود تنظیمی که حلقه داخلی آنها عریض است در شافت هایی بکار برده می شود که دقیق پرداخت شده باشند. تلورانس مخصوص قطر داخل این نوع برینگ ها عمل جازدن و در آوردن آنها را تسهیل می کند.
با استفاده از شکاف موجود بر روی حلقه داخلی آنها با یک پین یا پیچ می توان از لغزش حلقه بر روی شافت جلوگیری کرد. مقدار ناهمراستایی مجاز بلبرینگ های خود تنظیم مقادیر مشخصی است که در جدول زیر آورده شده است.

Angular misalignment
Permissible

Angular

Misalignment

Bearings
Degrees
۳

۲,۵

۳

۳

۲,۵

۱,۵

۳

۱,۵

۲,۵

۳

۱۰۸,۱۲۶,۱۲۷,۱۲۹,۱۳۵

Series 12 (E)

Series 13 (E)

Series 14

Series 22 (E)

Series 22 E-2RS1

Series 23 (E)

Series 23 E-2RS1

Series 112 (E)

Series 113 (E)

پنجره ساچمه Cage این نوع برینگ ها در انواع مختلف فولادی، برنجی  و پلی آمیدی، بسته به سری اندازه برینگ تولید می شود.
سری بخصوصی از این نوع بلبرینگ ها دارای ساچمه هایی هستند که کمی از لبه بلبرینگ بیرون زده اند که به این مسئله در موقع طراحی قطعات مجاور باید توجه نمود. مقادیر این بیرون زدگیProtrusion  در جدول زیرآورده شده است.

Protrusion

C1

Bearing
Mm
۱,۳

۰,۷

۱

۱,۵

۲,۵

۲,۶

۲,۶

۲,۲

۲

۲

۲,۵

۳

۲,۴

۲,۸

۱۲۲۴ (k)

۱۲۲۶

۱۳۱۸ (k)

۱۳۱۹ (k)

۱۳۲۰ (k)

۱۳۲۱ (k)

۱۳۲۲ (k)

۱۴۰۶

۱۴۰۷

۱۴۰۸

۱۴۰۹

۱۴۱۰

۱۴۱۱

۱۴۱۲

کاسه نمد این بلبرینگ ها پلاستیکی بوده (پسوند SR1 در جلوی برینگ) و بلبرینگی که کاسه نمد داشته باشد قبلاً با گریس پر شده است.

محفظه های مناسب برای بلبرینگ های خود تنظیم عبارتند از:
محفظه های پایه دار  Plummer Black Housing
محفظه های فلانژی  Flanged Housings
مقدار تحمل بار محوری آن دسته از این نوع برینگ ها که بر روی بوش سوار می شوند به اصطکاک بین بوش و شافت بستگی دارد.
مقدارمجاز این بار را می توان از رابطه زیر بدست آورد:
Fap=3Bd
حداکثر بار محوری مجاز، Fap=N
پهنای برینگ، B=mm
قطر داخلی برینگ، d=mm
جا زدن برینگ هایی که سوراخ داخلی آنها مخروطی است:
این نوع برینگ ها همیشه با انطباق تداخلی بر روی شافت یا بوشها نصب می شوند. معیار سنجش میزان تداخل به یکی از دو روش: کاهش لقی شعاعی یا مقدار پیشروی حلقه داخلی برینگ برروی محل قرار گرفتن خود تعیین می گردد.
بعد از نصب صحیح، حلقه بیرونی باید براحتی بدور محور خود بچرخد، ولی وقتی که بخواهیم آن را از طرفین منحرف کنیم باید کمی مقاومت داشته باشد.
در نصب بلبرینگ هایی که لقی داخلی آنها در کلاس C3 است میتوان یکی از روشهای: مقدار زاویه چرخش آچار گلویی خاردار (a) که برای سفت کردن مهره جلوی بلبرینگ استفاده می شود یا مقدار پیشروی بلبرینگ بر روی جای خود  (S)، جهت رسیدن به انطباق مورد نظر استفاده نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رولبرینگ بشکه ای

 رولبرینگ های بشکه ای

  Spherical Roller Bearings 
این نوع رولبرینگ ها برای سرعتهای بالا و بارهای سنگین مناسب می باشند.

این رولبرینگ ها دارای دو ردیف غلتک در یک شیار مشترک منحنی الشکل درحلقه بیرونی هستند و دو شیار در حلقهدرونی آنها نسبت به محور برینگ زاویه می سازد. برینگ خاصیت خود تنظیمی داشته، درنتیجه نسبت به ناهمراستایی شافت حساس نیست و علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز از دو طرف متحمل می شود.
غلتک های آن بلند، قطور و متقارن و به تعداد زیاد هستند که این خصوصیات موجب قابلیت تحمل فوق العاده زیاد این نوع برینگها در برابر نیروها می باشند. سوراخ داخلی آنها در دو نوع استوانه ای و مخروطی با شیب ۱:۳۰ (پسوند  k30) و شیب ۱:۱۲ (پسوند k) تولید می شود. برای نصب رولبرینگ با سوراخ داخل مخروطی بوش های کششی و تبدیلی نیز تولید می شود.
طراحی های گوناگون این نوع رولبرینگ ها بدین قرار است:
در آن دسته که با پسوندهای CC,C و EC مشخص می شوند غلتک ها متقارن بوده، حلقه داخلی لبه نداشته و برای هر ردیف غلتک یک پنجره ساچمه وجود دارد. حلقه راهنما Guide Ring روی حلقه داخلی متمرکز شده است. نوع EC با دارابودن غلتک های تقویت شده، قدرت تحمل بار بیشتری دارند. پرداخت ویژه غلتک ها وشیارها در نوع CC موجب کاهش قابل توجه اصطکاک شده است. لازم به تذکر است که حلقه راهنما، وسیله ایست برای هدایت بهتر غلتک ها در حرکت به سمت جلو و چرخش آنها.

طراحی هایی که با پسوندهای CAC, ECAC, CA, ECA مشخص می شوند در سری های بزرگتر بکار برده می شوند. غلتک ها متقارن و حلقه داخلی لبه دارد. حلقه راهنما روی حلقه داخلی متمرکز شده و پنجره ساچمه به صورت یکپارچه و از جنس فولاد یا برنج است.
نوع ECAC, CAC دارای سطوح پرداخت شده بالاتر از CC بوده و دو نوع ECAC, ECA با داشتن غلتک های تقویت شده قابلیت تحمل بار بیشتری دارند.
در نوعی که با پسوند E مشخص می شود، غلتک ها متقارن، حلقه داخلی بدون لبه و حلقه راهنمای سنتر شده، درنزدیکی حلقه بیرونی قرار دارد. تعداد پنجره ساچمه نیز دوتاست، این نوع طراحی، تمامیخصوصیات نوع CC را نیز داراست و طراحی پنجره ساچمه در آن به نحوه ایست که امکان جا زدن غلتک های بزرگتر یا با تعداد بیشتر را فراهم کرده است که در نتیجه آن قدرت تحمل بار برینگ افزایش یافته است. موقعیت دهی حلقه راهنما در نزدیک حلقه بیرونی موجب عملکرد بهتر روانکار بین حلقه و غلتک ها می شود.
اکثر سری های این نوع برینگ دارای یک شیار و سه سوراخ در حلقه بیرونی جهت عمل روانکاری هستند. که این ویژگی با پسوند W33 مشخص می شود (در طراحی E پسوند W33 قید نمی شود).
رولبرینگ های بشکه ای با کاسه نمد نیز تولید می شوند. کاسه نمد در آنها به صورت دو تکه بوده، یک تکه به حلقه بالایی و قسمت دیگر به حلقه پایینی متصل شده است. در رولبرینگ هایی که کاسه نمد دارند امکان انحراف تا ۰٫۵º  در حلقه پایینی نسبت به حلقه بالایی وجود دارد. وجود کاسه نمد محدوده دمایی کارکرد را نیز بین ۳۰ºc- الی   +۱۵۰ºc تقلیل می دهد. برینگ در این حالت دارای گریس است.
برای نقاط مرتعش، رولبرینگهای خاصی وجود دارد که از طراحی CC مشتق شده اند.
پنجره ساچمه در آنها سخت کاری سطحی شده و در مقابل سایش مقاومت خوبی دارند، حلقه راهنما روی شیار حلقه بیرونی متمرکز شده و دارای لقی خاصی هستند. VA405, JA, A15 انواع مختلف طراحی درکاربردهای مورد بحث است.

جهت جلوگیری از خوردگی ناشی از خراش، سوراخ داخل بعضی ازآنها با روکش تفلونی  PTFE تولید می شود (پسوند این سری VA406 است). مقادیر مجاز ناهمراستایی رولبرینگ های بشکه ای در جدول زیر آورده شده است.

Permissible

Angular

misalignment

Bearings
degrees
۱

۱,۵

۲

۱,۵

۱,۵

۲,۵

۱,۵

۲

۲,۵

Series 213

Series 222

Series 223

Series 230

Series 231

Series 232

Series 239

Series 240

Series 241

محدوده دمایی کارکرد رولبرینگ های بشکه ای تا۲۰۰ºc + تعیین شده است.
طراحی آنها به نحوی است که بارهای محوری را نیزمتحمل می شوند. این مقدار در صورتی که برینگ بر روی بوش نصب شده باشد، بستگی به مقدار اصطکاک بین بوش و شافت داشته و از این رابطه بدست می آید:
Fap=3Bd
حداکثر بار محوری مجاز، Fap=N
پهنای رولبرینگ، B=mm
قطرسوراخ داخلی رولبرینگ، d=mm
نصب برینگ هایی که سوراخ داخلی آنها مخروطی است:

این برینگ ها همیشه با انطباق تداخلی بر روی شافت نصب می شوند. مقدار کاهش در لقی داخلی یا مقدار پیشروی حلقه داخلی برینگ بر روی شافت دو شیوه متداول جهت رسیدن به انطباق مورد نظر است. که معمولاً روش کاهش لقی داخلی به روش دوم ارجحیت دارد، مگر در مواردی که رولبرینگ کوچک یا فضای اطراف آن محدود باشد.
برای سنجش کاهش لقی، فیلرهای با ضخامت ۰٫۰۳mm به بالا مورد نیازاست و فیلرگیری همیشه باید بین حلقه بالایی و غلتک آزاد از بار انجام شود. باید توجه داشت که در صورت وجود بارهای سنگین، سرعتهای زیاد و دماهای بالا لقی داخلی اولیه برینگ باید بالاتراز نرمال کلاس C4, C3 بوده و مقدار حداکثر کاهش لقی را مد نظرداشت.

رولبرینگ استوانه ای

رولبرینگ های استوانه ای

  Cylindrical Roller Bearings
این نوع رولبرینگ ها برای بارهای شعاعی سنگین و سرعتهای بالا مناسب می باشند. 
                                               
رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه

 Single Row Cylindrical Roller Bearings
طراحی این رولبرینگ ها به نحوی است که یکی از حلقه های داخلی یا بیرونی، از یک یا دو طرف لبه نداشته و لذا رولبرینگ قابلیت تفکیک شدن دارد. این امر در مواردی نظیر جا زدن و در آوردن رولبرینگ ها به خصوص در مواردی که انطباق باید تداخلی باشد، موجب تسهیل کار می شود.
این نوع برینگ ها ضمن قابلیت در تحمل بارهای سنگین، قادر به چرخش با سرعتهای بالا نیز هستند. در یک نوع از آنها که شماره آن با حرف NU آغاز می شود، حلقه پایینی بدون لبه و قابل تفکیک شدن است و در نوع دیگر که با حرف N مشخص می شود، حلقه بالایی بدون لبه است.
در مواردی نظیرانبساط طولی شافت در اثر حرارت، امکان جابجایی حلقه ها در امتداد محوری از ایجاد تنش جلوگیری می کند. در نوع دیگر که با NJ شروع می شود، حلقه داخلی در یک سمت دارای لبه است، لذا امکان تغییر مکان محوری از یک سمت وجود دارد.
در سری که با NUP شروع می شوند، حلقه پایینی در یک سمت لبه یکپارچه و در سمت دیگر لبه جدا شدنی دارد. این نوع طراحی باعث می شود که نخست برینگ قابل تفکیک را به راحتی نصب نموده و سپس با گذاشتن لبه شل در جلوی آن رولبرینگ را از دو طرف در امتداد محوری تثبیت کرد. میتوان به جای لبه جداشدنی از حلقه گوشه دار که با HJ مشخص می شود، استفاده نمود.
مقدار ناهمراستایی مجاز در رولبرینگ سری ۱۰، ۲، ۳ و ۴، چهار دقیقه  و در سریهای ۲۲ و ۲۳، سه دقیقه است.
رولبرینگ های استوانه ای تا دمای ۱۵۰ºc بدون تغییر بعد قابلیت کارکرد دارند. پنجره ساچمه آنها نیز در انواع پلی آمیدی، فولادی وبرنجی بسته به هر سری اندازه تولید می شود.

رولبرینگ های پرغلتک استوانه ای

  Full Complement Cylindrical Roller Bearings
این رولبرینگها دارای حداکثر تعداد غلتک بوده و در اصل با عدم وجود قفسه تمامی فضایی که در سایر برینگ ها توسط قفسه اشغال می شود در آنها از غلتک پر شده است.
ضخامت آنها نسبت به پهنایشان کم بوده که این خصوصیات موجب بالا بردن فوق العاده زیاد تحمل بار و در عین حال صرفه جویی در مقدار فضای مورد نیاز برای جازدن رولبرینگ می شود.
سرعت دورانی آنها مسلماً به انواع معمولی رولبرینگ ها نمی رسد و در چند نوع یک ردیفه و دو ردیفه و چند ردیفه تولید می شود. از آنجائی که این نوع رولبرینگ ها دارای پنجره ساچمه نیستند، غلتک ها با یکدیگر در تماس مستقیم بوده که این امر موجب بالا رفتن اصطکاک و نیز اشکال در ایجاد لایه هیدرو دینامیکی روانکار بین فاصله غلتک ها با یکدیگر می شود که تمامی این عوامل منجر به بالا رفتن سایش میگردد.جهت کاهش چنین اثرات زیان باری، معمولاً غلتک را تحت یک سری عملیات حرارتی شامل سخت کاری سطحی قرار می دهند.

چنین رولبرینگ هایی با پسوند B متمایز می گردند نظیر NJG 2310 BVH. استفاده از رولبرینگ هایی که بدین ترتیب اصلاح شده اند، تحت شرایط ذیل توصیه می شود:
–   سرعت بالا
–  روانکاری نامناسب
–  شتاب های دورانی یا شعاعی بالا
در صورتیکه شرایط کاری از موارد فوق الذکر هم سخت تر باشد، می توان از رولبرینگهایی استفاده کرد که حلقه های آن نیز تحت عملیات سطحی قرار گرفته باشد. این نوع برینگ ها با پسوند B4 مشخص می شوند نظیرNJG 2310 B4VH.
همانگونه که قبلاً گفته شد، این نوع رولبرینگ ها در انواع متنوع یک ردیفه و دو ردیفه تولید شده و نظیر رولبرینگ های استوانه ای معمولی ممکن است حلقه های داخلی یا بیرونی آنها حالات مختلفی از لحاظ لبه دارا باشند.
در بعضی از آنها استفاده از حلقه نگهدارنده موجب یک پارچه نگه داشتن رولبرینگ می شود ( بار محوری از سمت حلقه نگهدارنده نمی تواند بر رولبرینگ اعمال شود ).
نوع دیگر نظیر سری NNC، در حلقه بیرونی خود یک لبه یکپارچه و یک حلقه لبه دار دارد. این سری می توانند بار محوری را در هر دو جهت تحمل کنند.
در نوع دیگر که با NNF شروع می شود، حلقه داخلی دو تکه بوده و توسط یک حلقه نگهدارنده بهم متصل می شوند. در حلقه بیرونی خودجای خار داشته و در دو طرف کاسه نمد لاستیکی نیز دارند که با گریس لیتیمی مخصوص کارکرد در دمای ۵۰ºc- الی ۱۱۰ºc+ پر شده اند. ولی محدوده دمایی کارکرد این سری رولبرینگ ها بین ۴۰ºc- الی ۸۰ºc+ است. (به خاطر وجود کاسه نمد) در صورت عدم نیاز به کاسه نمد می توان توسط یک آچار پیچ گوشتی یا وسیله ای نظیر آن آنها را درآورد.
مقدار ناهمراستایی مجاز در رولبرینگ های مورد بحث عبارتست از:
۴ دقیقه برای برینگهای سری ۱۸ و ۳ دقیقه برای برینگهای سری ۲۲،۲۳،۲۹،۳۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رولبرینگ سوزنی

رولبرینگ های سوزنی

Needle Roller Bearings

در رولبرینگ های سوزنی، غلتک ها به شکل استوانه بوده، ولی قطر آنها به نسبت طولشان کوچک است که علیرغم این ویژگی از قدرت تحمل بار بالایی برخوردار بوده ودر مصارفی که فضای موجود کوچک باشد، مناسب هستند.
عدم تماس انتهای غلتک ها با لبه های برینگ موجب اجتناب از تمرکز تنش در گوشه ها می شود. این نوع رولبرینگ ها در انواع مختلف:
با پوسته کشیده شده که می توانند به صورت های ته باز و ته بسته باشند و نیز رولبرینگ های سوزنی با حلقه داخلی یا بدون حلقه داخلی می باشند.
رولبرینگ های سوزنی با پوسته کشیده شده

 Drawn Cup Needle Roller Bearings

همانگونه که از نام آن پیداست، حلقه بیرونی آنها نازک بوده وکشش عمیق شده است. ضخامت آنها کم و قدرت تحمل زیادی دارند و باید با انطباق تداخلی نصب شوند.
در انواع ته باز و ته بسته (جهت نصب در انتهای شافت) تولید می شوند و حلقه داخلی به طور یکپارچه ندارند، ولی برای اکثر شماره ها حلقه داخلی به صورت مجزا نیز تولید می شود.
فضای خالی زیاد داخل آنها برای روانکاری امکان طولانی کردن فواصل روانکاری را فراهم کرده است. اکثریت آنها به صورت یک ردیفه بوده، ولی بعضی از اندازه های آن به صورت دو ردیفه نیز موجود است.

بیشتر آنها سوراخ مخصوص روانکاری نیز دارند (پسوندAS1). رولبرینگ های سوزنی با کاسه نمد لاستیکی نیز تولید می شوند که جنس آن ازلاستیک مصنوعی یا پلی اورتان است و در دمای۲۰ºc  – الی  ۱۰۰ºc+ کارکرد دارند. ناهمراستایی زاویه ای به علت طراحی خاص آنها تا حدودی امکان پذیر است.
ازآنجائی که سنجش دقت ابعاد رولبرینگ های سوزنی قبل از نصب در داخل محفظه و بر روی شافت امکان پذیر نیست از یک اندازه گیر با جداره ضخیم استفاده می شود.
جدول اندازه های این حلقه، مناسب برای هر قطر داخلی رولبرینگ سوزنی FW در جدول زیر آورده شده است. رولبرینگ را در داخل حلقه مزبور جا زده و سپس با استفاده از درن اندازه گیر مقدار انحراف از اندازه اسمی قطر داخلی رولبرینگ سنجیده می شود.

 

 

 

 

 

Dimensions for drawn cup needle roller bearings
Deviations from

Nominal inside

diameter

Gauge ring

Bore

diameter

Outside

diameter

Bearing

Inside

diameter

low high (measured) D FW
mm mm

+۱۰

+۱۰

+۲۴

+۲۸

+۲۸

۶,۴۸۴

۷,۹۸۴

۸,۹۸۴

۶,۵

۸

۹

۳

۴

۵

+۱۰

+۱۳

+۱۳

+۲۸

+۳۱

+۳۱

۹,۹۸۴

۱۰,۹۸۰

۱۱,۹۸۰

۱۰

۱۱

۱۲

۶

۷

۸

+۱۳

+۱۳

+۱۶

+۱۶

+۳۱

+۳۱

+۳۴

+۳۴

۱۲,۹۸۰

۱۳,۹۸۰

۱۵,۹۸۰

۱۷,۹۸۰

۱۳

۱۴

۱۶

۱۸

۹

۱۰

۱۲

۱۲

+۱۶

+۱۶

+۱۶

+۳۴

+۳۴

+۳۴

۱۸,۹۷۶

۱۹,۹۷۶

۲۰,۹۷۶

۱۹

۲۰

۲۱

۱۳

۱۴

۱۵

+۱۶

+۱۶

+۱۶

+۳۴

+۳۴

+۳۴

۲۱,۹۷۶

۲۲,۹۷۶

۲۳,۹۷۶

۲۲

۲۳

۲۴

۱۶

۱۷

۱۸

+۲۰

+۲۰

+۲۰

+۴۱

+۴۱

+۴۱

۲۵,۹۷۶

۲۷,۹۷۶

۳۱,۹۷۲

۲۶

۲۸

۳۲

۲۰

۲۲

۲۵

+۲۰

+۲۰

+۲۵

+۴۱

+۴۱

+۵۰

۳۴,۹۷۲

۳۶,۹۷۲

۴۱,۹۷۲

۳۵

۳۷

۴۲

۲۸

۳۰

۳۵

+۲۵

+۲۵

+۲۵

+۵۰

+۵۰

+۵۰

۴۶,۹۷۲

۵۱,۹۶۷

۵۷,۹۶۷

۴۷

۵۲

۵۸

۴۰

۴۵

۵۰

+۳۰

+۳۰

+۶۰

+۶۰

۶۲,۹۶۷

۶۷,۹۶۷

۶۳

۶۸

۵۵

۶۰

محدوده مجاز این انحراف نیز در جدول زیر آورده شده است، لذا درمواردیکه از دو رولبرینگ در کنار هم استفاده می شود، اگر بخواهیم توزیع بار یکسان روی آنها داشته باشیم، مقدار انحراف از اندازه اسمی قطر داخلی هر دوی آنها باید یکسان باشد.

Shaft and housing tolerances
Tolerances Housing material1)
Shaft seating

For inner ring

Raceway on

The shaft

Housing bore

Seating2)

k5 (j6)

k5 (j6)

h5 (h6)

h5 (h6)

N6 (n7)

R6 (R7)

Steel, cast iron

Light alloy

اکثریت این نوع رولبرینگ ها با پنجره ساچمه های فولادی نازک یا معمولی تولید می شود و در موارد ویژه نوع فیبری آنها نیز ممکن است موجود باشد.
به علت نازک بودن دیواره این نوع رولبرینگ ها، دقت ابعادی سوراخ محفظه از اهمیت خاصی برخوردار است. در صورتیکه تلورانس محفظه مطابق مقادیر جدول بالا باشد، رولبرینگ به انطباق تداخلی لازم خواهد رسید. محل قرارگرفتن برینگ بر روی شافت نیز باید با دقت ماشین کاری شود.
این نوع رولبرینگ ها اصولاً از جنس فولادهای کربن – کرومی بوده و ضمن دارای بودن ضخامت کم از قدرت تحمل بار زیادی برخوردار هستند و بسته به نوع کاربرد ممکن است حلقه داخلی داشته یا نداشته باشند.
در صورت امکان، بکار نبردن حلقه داخلی از کاربرد آن بهتر است، زیرا در اینصورت می توان قطر شافت را بزرگتراختیار کرد و در نتیجه سیستم از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود، اما به هر حال در مواردی که نتوان محل قرار گرفتن برینگ بر روی شافت را به اندازه مناسب سخت کاری و سنگ زنی کرد، باید از حلقه داخلی نیز استفاده شود.
رولبرینگ های سوزنی

Needle Roller Bearings

این نوع رولبرینگ در انواع یک ردیفه و گاهی دو ردیفه، با تنوع در لبه های یکپارچه داخلی یا بیرونی و در بعضی موارد با شیار و سوراخ مخصوص روانکاری تولید می شوند. بعضی از انواع این رولبرینگها با کاسه نمد لاستیکی نیز تولید می شوند.
اصلاح در خط تماس بین شیار و غلتک مسئله تنش های لبه ای را به حداقل رسانده و امکان یک ناهمراستایی زاویه ای کوچک بین شافت و محفظه را فراهم می کند. پنجره ساچمه آنها می تواند از جنس ورقه فولادی نازک یا معمولی و در بعضی سری ها فیبری باشد.
شیار غلتک در حلقه داخلی آنها پرداخت شده و بعد از نصب نیز باید پرداخت دقیق شوند. در آن دسته از رولبرینگ ها که حلقه داخلی ندارند، انتخاب تلورانس مناسب برای شافت موجب رسیدن به لقی مناسب در برینگ بعد از نصب می شود. در جدول زیر کلاسهای مناسب این تلورانس ها آورده شده اند.

Shaft tolerances for needle roller bearings

Without inner ring

Tolerance for shaft raceway to give

Radial internal clearance

Nominal

diameter

Greater than

Normal

Normal Less than

Normal

incl. FW

Over

mm
g6

f6

f6

h5

h5

g5

k5

k5

k5

۶۵

۸۰

۱۶۰

۶۵

۸۰

e6

e6

e6

g5

g5

f6

k5

j5

j5

۱۸۰

۲۰۰

۲۵۰

۱۶۰

۱۸۰

۲۰۰

e6

d6

f6

f6

h5

g5

۳۱۵

۴۰۰

۲۵۰

۳۱۵

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بلبرینگ کف گرد

بلبرینگ های کف گرد

Thrust Ball Bearings 
انواع مختلف بلبرینگ های کف گرد با قفسه های فولادی و برنجی تولید می شوند. این نوع برینگ ها در انواع یک ردیفه و دو ردیفه تولید می شوند.

بلبرینگ های کف گرد یک ردیفه

Single Direction Thrust Ball Bearings 
این نوع برینگ ها برای موقعیت دهی محوری شافت و تحمل بار فقط از یک طرف مناسب بوده و تحت هیچ حالتی نباید بار شعاعی به آنها اعمال شود.
بلبرینگ شامل یک واشر شافت با شیار ساچمه، قفسه به همراه ساچمه ها و یک واشر محفظه با شیار ساچمه است. واشر محفظه بنا به نیاز می تواند به صورت تخت و مسطح و یا قوسی شکل ساخته شود که در حالت دوم در صورتیکه از یک واشر نشیمن گاه  نیز استفاده شود، برینگ قادر به تطابق با ناهمراستائی های اولیه شافت خواهد بود. نظربه اینکه بلبرینگ قابل تفکیک شدن است، نصب آنها ساده است.

بلبرینگ های کف گرد دو ردیفه

Double Direction Ball Bearings

این بلبرینگ ها قادر به موقعیت دهی محوری شافت و تحمل بار محوری از دو طرف می باشند و مانند نوع یک ردیفه نباید بار شعاعی به آنها اعمال نمود. این بلبرینگ ها شامل یک واشرشافت با دو شیار ساچمه در دو طرف خود، دو سری قفسه و ساچمه و دو واشرمحفظه هستند که همانند نوع قبلی (یک ردیفه) واشرهای محفظه میتوانند به صورت مسطح یا قوسی شکل باشند. این نوع بلبرینگ ها نیز قابل تفکیک شدن هستند.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رولبرینگ مخروطی

رولبرینگ های مخروطی

   Taper Roller Bearings

این برینگ دارای شیارغلتک مخروطی در حلقه بالایی و پایینی بوده و جزء غلتشی نیز در آنها به شکل مخروطی می باشند. این نوع طراحی، برینگ را برای تحمل بارهای مرکب (شعاعی و محوری) مناسب ساخته است. قدرت تحمل بار محوری به زاویه شیار حلقه بیرونی بستگی دارد.
رولبرینگ های مخروطی قابلیت تفکیک شدن داشته، حلقه داخلی بهمراه قفسه وغلتک ها یک جز و حلقه بیرونی دوم را تشکیل می دهد. در انواع مختلف یک ردیفه، دوردیفه و چهار ردیفه در دو اندازه متریک و اینچی تولید می شوند.
نوع مخصوص ازاین برینگها به TQ معروف است، دارای طراحی مخصوصی در لبه داخلی با غلتک هاست که عملروانکاری را در آن محل تماس بهینه ساخته و نیز شیار غلتک ها بطور مخصوص جهت توزیع مناسب بار ساخته شده است. کاهش اصطکاک و افزایش قدرت تحمل بار از خصوصیات این نوع طراحی است.
طراحی مخصوص دیگر جهت کاربرد در مورد بارهای سنگین نظیر رولبرینگ های پینیون در دیفرانسیل اتومبیل هاست. این رولبرینگ ها دارای بار اولیه بوده و دارای مزایایی نظیر اصطکاک کم (که سایش کمتر را نیز به دنبال دارد)، زمان آب بندی کوتاهتر، امکان اعمال بار بزرگتر در شروع چرخش و دقت بالاتر، هستند این طراحی مخصوص با پسوندهایی نظیرCL7C, CL7A  مشخص می شوند.

رولبرینگ های مخروطی یک ردیفه

  Single Row Taper Roller Bearings
این نوع رولبرینگ، قادر به تحمل بار محوری از یک جهت است. تحت بار شعاعی یک بار محوری در برینگ تولید می شود که باید مهار شود، لذا معمولاً در کاربردها از دو رولبرینگ استفاده می کنند.
رولبرینگ های مخروطی یک ردیفه در دو اندازه متریک و اینچی تولید می شوند. در اندازه اینچی، حلقه داخلی به همراه قفسه غلتک ها Cone یک شماره و حلقه بیرونی Cup دارای شماره دیگر است که یک رولبرینگ مخروطی کامل شامل هر دوی این شماره ها می شود که با یک / از هم جدا می شوند. نظیر:
K-11949/K-11910
پیشوند K علامت رولبرینگ مخروطی با ابعاد اینچی است.
رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه، مخصوص نصب دوتایی

 Paired Single Row Taper Roller Bearings
در مواردی که استفاده از یک رولبرینگ مخروطی جهت تحمل مقدار بار مورد نظر کافی نباشد و یا مجبور به موقعیت دهی شافت از دو طرف باشیم، از دو عدد رولبرینگ مخروطی آماده برای نصب استفاده می کنیم.
از مزایای این تولیدات می توان نصب ساده به علت عدم نیاز به کالیبره کردن حلقه فاصله گذار، هدایت محوری دقیق شافت، تعیین لقی محوری شافت درهنگام ساخت، قدرت تحمل بار محوری و شعاعی بالا و نگهداری و روانکاری ساده تر ازطریق سوراخهای تعبیه شده در حلقه فاصله گذر را نام برد. ترتیب قراردهی برینگ ها می تواند به صورت روبرو، پشت به پشت یا پشت سرهم باشد. در نصب روبرو از یک حلقه فاصله گذار بین حلقه های بیرونی استفاده می شود. در طراحی پشت به پشت از دو حلقه فاصله گذار، یکی بین حلقه های بیرونی و دیگری بین حلقه های داخلی استفاده می شود. مزیت این نوع طراحی نسبت به نوع قبل تحمل بارهای ممان است. در طراحی پشت سرهم بار محوری فقط از یک سمت ولی توسط هر دو برینگ تحمل می شود. در این حالت نیز یک حلقه فاصله گذار بین حلقه های بیرونی و یکی از حلقه های داخلی کار گذاشته می شود.

باید به یاد داشت هر مقدار ناهمراستایی شافت در این نوع رولبرینگ های دو تایی موجب کوتاه شدن طول عمر برینگ می شود.

لقی محوری داخل این رولبرینگ ها توسط حلقه فاصله گذار تعیین می شود. هر گونه تغییر در لقی های نرمال با پسوند C همراه یک عدد دو یا سه رقمی که معرف مقدار متوسط لقی داخلی برینگ است در جلوی شماره بلبرینگ مشخص می شود.

همچنین قفسه این نوع رولبرینگ ها فولادی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رولبرینگ استوانه ای کف گرد

رولبرینگ های استوانه ای کف گرد

Cylindrical Roller Thrust Bearings

این رولبرینگ ها برای تحمل بارهای محوری سنگین مناسب هستند. بعلاوه در مقابل بارهای ضربه ای حساس نبوده، استحکام بالا دارند و فضای محوری کمی برای نصب نیاز دارند.همچنین در نوع یک ردیفه ساخته شده و بار محوری را از یک سمت می توانند تحمل کنند.

طراحی آنها ساده و شامل یک واشر شافت، یک واشر محفظه و قفسه بهم راه تعدادی غلتک است. در مواردی که محل قرارگرفتن رولبرینگ مناسب باشد، می توان واشرهای محفظه و شافت را حذف نمود و از خود قفسه و غلتک ها استفاده کرد، ولی به هر حال محل قرار گرفتن این مجموعه باید سخت و پرداخت شده باشد. به همین دلیل معمولاً کل رولبرینگ دارای یک شماره خاص و هر یک از اجزاء آن نیز دارای یک شماره مجزا است.

نوع خاصی از این رولبرینگ ها تولید می شود که با داشتن تعداد غلتک بیشتر، قدرت تحمل بار بیشتری نسبت به نوع استاندارد داشته که البته از سرعت چرخشی کمتری نیز برخوردارند.

در موارد دیگر نیز که بعنوان مثال سرعت پایین و یا دقت خیلی زیاد مورد نیاز نباشد، می توان به جای واشرهای محفظه و شافت از واشرهای شیاردار یا واشرهای کفی استفاده نمود.

در بعضی از سری های این نوع برینگ ها می توان با استفاده از یک واشر میانی و دو سری قفسه باغلتک، رولبرینگ را به صورت دو طرفه (جهت تحمل بار محوری از دو طرف) تبدیل نمود.

در این رولبرینگ ها هیچ گونه ناهمراستایی مجاز نیست. قفسه آنها نیز عموماً از جنس آلیاژهای سبک، برنج و در بعضی موارد فیبری است که در این حالت برینگ تا دمای ۱۲۰ºc کارکرد دارد.

در مورد قسمت هایی از ماشین که با رولبرینگ در تماس هستند نکاتی نظیر دارا بودن زاویه صحیح نسبت به محور شافت ویک نواخت بودن (پله ای نبودن) اهمیت خاص دارد. اگر از واشرهای خود برینگ استفاده نشود، سختی سطحی که قفسه غلتک ها روی آن قرار می گیرند باید بین۵۸HRC الی۶۴HRC بوده و ناهمواری سطحی نیز حداکثر تا ۰٫۲µm باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رولبرینگ سوزنی کف گرد

رولبرینگ های سوزنی کف گرد

 Needle Roller Thrust Bearings

این برینگ ها قادر به تحمل بار محوری سنگین بوده و ضمن حساس نبودن به بارهای ضربه ای به حداقل فضای محوری ممکن برای نصب نیاز دارند. این رولبرینگ ها بار محوری را فقط از یک سمت میتوانند متحمل شوند.
این برینگ شامل واشر محفظه، واشر شافت و مجموعه قفسه و غلتک هاست. میتوان مجموعه قفسه و غلتک ها را فقط با یک واشر کفی بکار برد و این درحالتی است که محل قرار برینگ از سختی و صافی کافی سطح برخوردارباشد.
واشرهای برینگ
مانند رولبرینگ های استوانه ای کف گرد، در این نوع نیز می توان به جای استفاده از واشرهای محفظه و شافت از واشرهای شیار دار و واشرهای کفی استفاده نمود. واشرهای شیاردار از جنس فولاد کرومی سخت کاری شده هستند. شیار آنها پرداخت شده و بقیه سطوح ماشینکاری شده اند.
در مواردی که دقت به هم مرکز بودن واشرها، زیاد مورد نیاز نباشد، می توان از این نوع واشرها به عنوان واشر شافت و محفظه استفاده نمود.
واشر کفی معمولاً ضخامت بسیارکمی داشته ۱mm و از جنس فولاد فنر است. این نوع واشرها نیز می توانند به جای واشرمحفظه یا شافت بکار برده شوند.
در این رولبرینگ ها، می توان با استفاده از یک واشر میانی و دو سری مجموعه قفسه و غلتک رولبرینگ را دو طرفه کرد که بار محوری را از دو طرف متحمل شود. در رولبرینگ های کف گرد سوزنی هیچ نوعی ناهمراستایی مجاز نیست.
قفسه سوزنی های رولبرینگ کف گرد فولادی و در بعضی موارد فیبری است که در این حالت برینگ تا دمای ۱۲۰ºc توانایی کارکرد دارد.
در قطعاتی که با رولبرینگ تماس مستقیم دارند مسائلی نظیر دارا بودن زاویه درست نسبت به محور شافت و حالت یک نواخت داشتن ( پله ای نبودن ) از اهمیت خاصی برخوردار است.
در صورت عدم استفاده از واشرهای محفظه و شافت، سختی سطحی که مجموعه قفسه و غلتک ها بر روی آن قرار میگیرد باید بین  ۵۸HRC الی ۶۴HRC بوده و زبری سطح از ۰٫۲µm بالاتر نباشد(Ra<0.2 m). درجه سختی پایین تر به منزله افت ظرفیت تحمل بار مجموعه خواهد بود.

هدایت شعاعی مجموعه قفسه و غلتک ها بخصوص در سرعتهای بالا ضروری است.

 

 

 

 

 

رولبرینگ بشکه ای کف گرد

رولبرینگ های بشکه ای کف گرد

  Spherical Roller Thrust Bearings

حالت زاویه دار بودن شیارغلتک نسبت به محور در این برینگ ها، آنها را برای تحمل بارهای شعاعی و محوری مناسب می سازد. خصوصیت مهم دیگر آنها قابلیت خود تنظیم بودن است که این امر موجب عدم حساسیت رولبرینگ نسبت به ناهمراستایی شافت است.
این رولبرینگ ها تفکیک شدنی بوده، واشر شافت به همراه قفسه و غلتک ها یک قسمت و واشر محفظه قسمت دیگر را تشکیل می دهد. غلتک های بشکه ای در این نوع رولبرینگ ها حالت نامتقارن داشته، تعداد زیاد این غلتک ها به همراه طراحی خاص شیار غلتک موجب قدرت فوق العاده بالای آنها دربرابر بارهای محوری است ضمن اینکه از سرعت دورانی نسبتاً بالایی نیز برخوردارند. طراحی های خاصی نیز وجود دارند (پسوند E) که قدرت تحمل بار آنها از نوع معمولی نیز بالاتر است.
بعضی از سری های این نوع رولبرینگها با قفسه فولادی واکثریت سری ها با قفسه فولادی یا برنجی ماشینکاری شده تولید می گردند که این قفسه ها با یک بوش که در سوراخ واشر شافت تعبیه شده است، جهت قرار گرفتن در وضعیت درست تنظیم می شود. همانگونه که قبلاً گفته رولبرینگ های کف گرد بشکه ای خاصیت خود تنظیمی دارند.
تحت بار نرمال Fa+2.7Fr≤۰٫۰۵Co، در صورتیکه واشر شافت بچرخد و با ناهمراستایی ثابت شافت مقادیر ناهمراستایی زاویه ای ذیل مجار است:

۲۹۲(E) ۲۹۳(E) ۲۹۴(E) سری برینگ
۲º ۲٫۵º ۳º ناهمراستایی

با افزایش بار، ناهمراستایی مجاز کاهش می یابد. مثلاً تحت بار Fa+2.7Fr=0.15Co مقدار ناهمراستایی برای هر سه سری به º۱٫۵ می رسد.

رولبرینگ های کف گرد بشکه ای تا دمای +۲۰۰ºc قابلیت کارکرد دارند.
روانکاری 
استفاده از روغن در روانکاری این رولبرینگ ها مناسب تر از گریس است. استفاده از گریس نیز تحت شرایط بخصوص مثلاً بارهای سبک یا دورهای کم امکان پذیر است. سرعت دورانی رولبرینگ با گریس در مواردی که شافت عمودی است نصف مقداریست که می توان در مواقع افقی بودن شافت بر آن اعمال نمود.
 

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *